Cookies v roce 2022

V září 2021 byla schválena novela zákona o elektronických komunikacích, která s platností od 1. ledna 2022 přináší povinnost získávat aktivní souhlas návštěvníků webu, chcete-li ukládat analytické, marketingové a preferenční cookies.

Co to znamená v praxi?

Doposud bylo možné s cookies na webu pracovat na základě informovaného souhlasu. Zjednodušeně řečeno: na web stačilo uvést jaké zpracováváte cookies a bylo to.

Od ledna je dle novely zákona nutné získat aktivní souhlas uživatele. Přesněji řečeno - než začnete cookies ukládat a nějak s nimi pracovat, je nutné, aby to uživatel aktivně odsouhlasil.

K čemu potřebujeme cookies a co se bude dít bez nich?

Na webu se zpravidla využívají 4 druhy cookies. Bez aktivního souhlasu uživatele je možné využívat pouze Funkční cookies (zde stačí informovaný souhlas, tak, jako doposud). Marketingové, preferenční a analytické cookies můžete ukládat až ve chvíli, kdy získáte aktivní souhlas uživatele. Což může být problém, neboť bez marketingových cookies nemůžete využívat remarketing, výrazně se tedy sníží výkon remarketingových kampaní. A bez analytických cookies zase nemůžete sledovat statistiky webu. Což znamená, že budete mít zkreslený přehled o tom, jakou má web návštěvnost a současně (nebo spíše zejména) nebude možné přesně vyhodnocovat efektivitu marketingových kampaní, což by mohlo vést (a také s největší pravděpodobností povede) ke snížení jejich výkonu. 

Marketingová agentura Marketing Makers provedla reálný výzkum (v čechách). V tomto výzkumu kliklo na Souhlas s ukládáním cookies v průměru pouze 24% uživatelů (přesně Desktop – 7 %, Mobile – 43 %, Tablet – 20 %). Což je hrozně málo.

Funkční cookies

Tyto cookies mají na starost základní funkce vašeho webu (například uložení zboží v košíku na e-shopu, přihlášení ap.). Jsou nezbytné pro správné fungování webu, proto o nich návštěvníka vašeho webu stačí i po 1. 1. 2022 jen informovat. Pro tyto cookies tedy nemusíte mít aktivní souhlas. 

Marketingové cookies

Marketingové cookies se využívají k lepšímu cílení reklam (například remarketing, tedy k cílení reklam na návštěvníky Vašeho webu, kteří nenakoupili ap.). Abyste mohli tento typ cookies daného uživatele použít, musíte k tomu od 1. 1. 2022 mít nově jeho aktivní souhlas.

V praxi to znamená, že bez aktivního souhlasu nemůžete využít remarketing, což může znamenat podstatné snížení výkonu remarketingových kampaní.

Analytické cookies

Analytické cookies vám umožňují sledovat návštěvy Vašeho webu a také to, kolik uživatelů kliklo na odkaz na vašem webu či využilo některou z jeho funkcí, kolik uživatelů nakoupilo, kolik uživatelů přišlo z určitých online kampaní a jak byly tyto kampaně výdělečné. Typicky jde o statistiky návštěvnosti Google Analytics. Teoreticky by se dalo říct, že bez aktivního souhlasu uživatelů prostě jen přijdete o pár statistik, na tržby by to ale nemělo mít vliv. Po praktické stránce je to ale horší. Bez statistik není možné vyhodnocovat efektivitu reklamních kampaní a tudíž je výrazně složitější tyto kampaně optimalizovat. Lze ovšem využít tzv. consent mod, ve kterém se konverze a další údaje měří pomocí modelování, avšak v souladu se zákonem (neukládá ani nečte informace ze zařízení uživatele).

Preferenční cookies

Preferenční cookies umožňují, aby si váš web zapamatoval preference daného uživatele a mohl se mu přizpůsobit. Zajistí se tak pohodlné používání vašeho webu, který si pamatuje nastavení měny, jazyka, preferovaného typu dopravy, a dalších preferencí uživatelů. Tyto cookies také není možné ukládat bez aktivního souhlasu uživatelů.

Jak získávat souhlas, aby to bylo v souladu se zákonem?

Dle Petry Dolejšové z advokátní kanceláře eLegal je potřeba dodržet následující pravidla:

Další zajímavé články a zdroje informací

https://www.pavelungr.cz/jak-na-cookie-listu-v-roce-2022-prace-s-cookies-v-roce-2022-saga-pokracuje-petra-dolejsova/ 

https://www.pruvodcepodnikanim.cz/clanek/novela-zakona-cookie-lista-2022/ 

https://www.uoou.cz/cookies-od-zacatku-roku-2022-pouze-se-souhlasem/d-53646 

https://marketingmakers.net/cookies-opt-in-vs-opt-out-kolik-lidi-mi-zbyde-v-publikach/ 

https://www.youtube.com/watch?v=mvMyEVr_kMg&t=6377s

Zanechte nám na sebe kontakt

(ozveme se během 24 hodin)

© 1996-2022 Smartim, s.r.o.

Facebook Google+ Twitter IN
zavřít

Kontaktujte nás

Vymyslíme pro Vás efektivní řešení..